,

Team Z van A naar Beter met TriA®

WCN community

Team Z van A naar Beter

Een aantal jaren geleden kreeg ik een opdracht om een team in de zorg te begeleiden. Drie mannen en vijf vrouwen. Het team werkte op verschillende afdelingen en moest een zelfsturend team worden. De samenwerking verliep tot dan niet vloeiend. Er was voortdurend miscommunicatie, men gaf de ander de schuld voor zaken die niet goed gingen. Het was een lastige situatie en de sfeer was over het algemeen heel negatief.

Luchtigheid

Drie sessies van een halve dag brachten al heel veel ‘lucht’ en een andere sfeer in het team. De eerste sessie werd ingevuld rond de vraag ‘Wat is voor jou de betekenis van zelfsturing?’ Dit thema maakte veel los, want hiermee bleek al snel dat de communicatie in de basis al niet gemakkelijk verliep. Zelfreflectie was bij de meeste deelnemers niet het sterkste punt en er wordt veel over elkaar geklaagd. Ze hebben al een aantal trainingen gevolgd op het gebied van communicatie, maar tijdens de wandeling en de oefening in de natuur komt er snel de benodigde diepgang en wordt er echt over de essentie gecommuniceerd.

TriA® methode

Met de eerste stap van de TriA® methode wordt als snel duidelijk dat er geen eenduidige kijk is op wat een zelfsturend team in de meest ideale situatie betekent. Niet alleen voor de cliënten waar men mee werkt, maar vooral ook voor zichzelf. ‘What’s in it for me’ is een belangrijke goal wanneer je een verandering wilt doorvoeren. Tot dan is de waarde van een zelfsturend team niet duidelijk.

Natuurlijk samenwerken

Ze zoeken een plaats, waar ze het alle acht mee eens zijn. Die plek staat voor de ideale communicatie tussen hen in de werksituatie. Het kost wel enige tijd maar uiteindelijk word er een plaats aangewezen. Bomen dicht bij elkaar, een bankje met het water op de achtergrond en daar om heen heel veel ruimte. Ze zijn het er met zijn allen over eens. De perfecte communicatie is wanneer in alle rust gecommuniceerd wordt en ze elkaar de ruimte geven om hun uitleg te doen. Terwijl ze met z’n allen zich even rond het bankje verzamelden, ontstaat er een ander sfeer. Er wordt lol gemaakt bij het bepalen wie er wel of niet op het bankje mag zitten en waarom wel of niet.

Geen rozengeur en maneschijn

‘Tja, maar nu is het nog geen rozengeur en maneschijn’ zegt 1 van de teamleden. ‘Lijkt me fantastisch, maar tot nu toe is ons dat niet gelukt. In de drukte verzanden we weer in oud gedrag’ roept iemand anders.

Ze krijgen een individuele opdracht. Breng 1 voorwerp of meerderen die staan voor wat jij lastig vindt in de communicatie met je collega(s). Uiteindelijk worden alle persoonlijke pijnpunten van de individuele medewerkers bij elkaar gelegd. Het is een compleet plaatje, een ‘schilderij’ waarin alle ‘shit verzameld is. Eén voor één verteld men in de groep wat ze lastig vinden. Dat is op voor sommigen heel confronteren, maar juist door dit met zijn allen zo te doen maakt dat er een verbinding ontstaat. Het gevoel van de manke helpt de blinde is sterk aanwezig. ‘Jij hebt dit en ik heb dat, en zo hebben we allemaal wat’ is de conclusie van een teamlid. Juist die verdieping hebben ze nodig, want dan kunnen ze hun ideale plaatje realiseren. Er komt in die sessie heel veel boven het mos. Er stromen ook regelmatig tranen en er word iemand heel boos maar het mag allemaal. Het is zo makkelijk om met elkaar op die manier communicatie te onderzoeken en te verbeteren. De afsluiting bij het bankje in hun ideale situatie, blijkt nog fijner te zijn dan bij de start. ‘Ik zie nu in eens dat we best een goed team zijn’ zegt 1 van de deelnemers. Dit wordt met een grap en een grol door de anderen bevestigd.

TriA® methode 3e stap

De 3e stap van de TriA® methode is een actie bepalen en uitvoeren. En dat heeft successen tot gevolg. Bij de volgende sessies komen we terug op wat de individuele acties opgeleverd hebben. Er komen heel veel kleine en grote successen naar boven. De samenwerking verbeterd en het allerbelangrijkste, men kan en durft beter zichzelf te laten zien en te bespreken wat er niet lekker loopt. Het ideale beeld wat ze zelf geschetst hebben in de eerste sessie en waar een foto van gemaakt werd blijft dienen als het ‘lokkonijn’. De foto die uitvergroot op het prikbord op het kantoor hangt ziet men dagelijks hangen en prikkelt tot doorgaan.

Wil je als trainer, teamcoach of manager ook leren werken met de TriA® methode? Kijk dan hier voor ons aanbod. 

Of maak hier een belafspraak om even te sparren.