Negatieve emoties als ‘motor’

Onderstaand stukje van Psychology Today beschrijft heel mooi wat wij ook ervaren in onze opleidingen, trainingen en coaching. De deelnemers oefenen afwisselend als wandelcoach en klant. Daarbij gebruiken ze hun persoonlijke leerdoelen. De gesprekken gaan meestal over de negatieve emoties en gevoelens.

In het algemeen hebben mensen het over goede gevoelens en slechte gevoelens. We streven ernaar om ons zo vaak mogelijk goed te voelen. Wat betekent dat we graag af willen van onze zogenaamde slechte gevoelens. Ook wel ‘negatieve emoties’ genoemd.

In coachingsland is dit aan de orde van de dag. De vraag “Ik voel me de hele tijd zo blij, wil je me helpen want ik wil er graag vanaf” word volgens ons niet echt gesteld aan coaches.

Incompleet

Volgens de TriA® methode waar de 2e stap om acceptatie gaat, zowel van de ‘positieve’ als de ‘negatieve’ emoties, merken we dat deelnemers eigenlijk maar de helft van hun gevoelens of emoties willen voelen of ervaren. De andere helft willen ze liever niet. Dit betekent echter dat je telkens in strijd bent, want de halve tijd wil je ergens vanaf. In feite ben je incompleet. 

Negatieve emoties als ‘motor’

Positieve emoties en fijne gevoelens kun je alleen maar ervaren wanneer je ze kunt afzetten tegen het tegenovergestelde. De negatieve emoties zijn de ‘motor’ om het goede gevoel van positiviteit en in de flow zijn in zijn totale volheid te ervaren. Juist door de negatieve gevoelens word je onbewust geprikkeld om verder te groeien en je essentie bloot te leggen.


Psychology Today

“No one questions the value of feeling good. In fact, it seems that for the past 20 years, everyone in America has been on a relentless quest for a blue-sky state of mind, in pursuit of permanent residence on the spectrum between contentment and ecstasy.

sombere gevoelens accepterenFeeling bad is another matter entirely. Emotions that generate unpleasant feelings have been called sins (wrath, envy), shunned in polite interaction (jealousy, frustration), or identified as unhealthy (sadness, shame). We suppress them, medicate them, and berate ourselves for feeling them.

Because such feelings are aversive, they are often called “negative” emotions, although “negative” is a misnomer. Emotions are not inherently positive or negative. They are distinguished by much more than whether they feel good or bad. Beneath the surface, every emotion orchestrates a complex suite of changes in motivation, physiology, attention, perception, beliefs, and behaviors: sweating, laughing, desiring revenge, becoming optimistic, summoning specific memories. Each component of every emotion has a critical job to do—whether it’s preparing us to move toward what we want (anger), urging us to improve our standing (envy), or allowing us to undo a social gaffe (embarrassment).

We have the wrong idea about emotions. They’re very rational; they’re means to help us achieve goals important to us, tools carved by eons of human experience that work beyond conscious awareness to direct us where we need to go. They identify trouble or opportunity and suggest methods of repair or gain. They are instruments of survival; in fact, we would have vanished long ago without them.

Negative emotions are not only crucial to our existence but also—ironically—to feeling good. To live optimally in the world and endure its challenges, it’s necessary to engage the full range of psychological states we’ve inherited as humans.”


Wanneer je “voluit” wilt leven, betekent dit dat je niet de helft van je gevoelens moet uitschakelen. Maar alles nemen zoals het komt.

Lees hier het coach praktijk voorbeeld over het accepteren van wat de klant niet wil.